Avtalsvillkor från och med 1.9.2024
Bakgrund till avtalet
Dessa villkor gäller när kunden beställer produkter från Ninja.fi:s webbutik på www.ninja.fi. Genom att göra en beställning godkänner du de allmänna villkoren. Dessa villkor påverkar inte konsumenternas rättigheter enligt finsk lag (konsumentskyddslagen).
Ninja har rätt att stänga av webbutiken vid behov, t.ex. för underhåll.
Ninja förbehåller sig rätten att, av motiverade skäl, ändra dessa villkor genom meddelande via e-post, skriftligen eller via webbutiken. För beställningar gäller de vid beställningstillfället gällande villkoren, vilka kunden måste acceptera innan beställningen fullföljs.
Alla texter och bilder på denna webbplats tillhör Ninja. Otillåten användning eller reproduktion av upphovsrättsligt skyddade bilder och texter är förbjuden.
Kontakta oss
Ninja / No8nik Oy
Y-2957453-4
Eteläkatu 14
13100 Tavastehus
Priserna
Produktpriserna anges i euro (EUR) och inkluderar moms enligt gällande skattesats på 25,5 %. Priserna inkluderar inte hanterings- och fraktkostnader. De priser vi anger vid beställningstillfället gäller under hela kundens köpprocess.
Ninja förbehåller sig rätten att annullera en beställning vid ett tydligt prisfel. Ett tydligt prisfel i webbutiken innebär att priset på en produkt tydligt och väsentligt skiljer sig från produktens korrekta pris (t.ex. om produkten har ett pris på 0,00 euro eller inget pris alls). I ett sådant fall skiljer sig det felaktiga priset så tydligt från det korrekta priset att konsumenten anses förstå att prisinformationen är felaktig.
Om det pågår en kampanj i webbutiken eller om kunden har en kampanjkod som berättigar till en viss förmån i webbutiken, kan kunden inte utnyttja mer än en förmån åt gången. En kund kan inte använda en engångsförmån två gånger. Kampanjerna är giltiga under en begränsad tid och kan inte kombineras. Kampanjförmåner beviljas inte retroaktivt. Kampanjförmåner är personliga och kan endast användas en gång, om kunden använder förmånen mer än en gång (t.ex. genom att använda flera e-postmeddelanden) har Ninja rätt att debitera kunden för eventuell felaktigt utnyttjad rabatt eller annullera beställningen. Om förmånen beviljas retroaktivt kommer en återbetalningsavgift (0,95 €) att dras av från förmånen.
Avtalets bindande karaktär
Avtalet är bindande för parterna när Ninja har skickat en separat orderbekräftelse till den e-postadress som kunden har angett (Orderbekräftelse). Bekräftelsen utfärdas så snart Ninja har mottagit beställningen och betalningen har genomförts. Beställning som görs på fredag, helgdag eller allmän helgdag bekräftas senast kl. 18.00 nästkommande arbetsdag. En order kan endast bekräftas om Ninja kan verifiera kundens adress.
Ninja förbehåller sig rätten att neka en beställning i enskilda fall. Ninja garanterar inte under alla omständigheter att produkterna i webbutiken finns tillgängliga. Alla köp som görs med kund-ID anses vara köp som görs av kunden. Det är därför viktigt att kunden förvarar kund-ID:n omsorgsfullt så att de inte kommer till tredje parts kännedom.
Leverans
Leveranstid och avisering av leverans
Vi strävar alltid efter att expediera beställningar senast nästa arbetsdag. Leveranstiden för produkter i lager är vanligtvis cirka 2-10 arbetsdagar, beroende på leveranssätt. För beställningar som görs efter kl. 14.00 beräknas leveranstiden från nästa arbetsdag. Leveranstiden är en uppskattning. Vid betydande leveransförsening har kunden rätt att avbryta transaktionen. Ninja ansvarar inte för eventuella skador som orsakas av att den beräknade leveranstiden överskrids. Leveranstiderna kan vara något längre under allmänna helgdagar (t.ex. julperioden).
Ninja kommer att ta emot och leverera beställningar i den ordning som de tas emot av Ninja.
Kunden anger vid beställningstillfället om paketet ska hämtas ut i Ninjas butik, levereras till ett Postkontor eller PostNord-ombud/paketautomat eller levereras hem. Kunden ansvarar för att angivna adress- och kontaktuppgifter är korrekta. Ninja kommer att leverera försändelsen företrädesvis med billigast möjliga leveranssätt och förbehåller sig rätten att ändra leveranssätt.
När beställningen är klar för avhämtning kommer kunden att meddelas. Detta meddelande skickas till den e-postadress som kunden har angett vid beställningstillfället. Om du har angett att du kommer att hämta ut beställningen i en Ninja-butik måste beställningen hämtas ut personligen eller genom ombud. Beställningsnumret och giltig legitimation måste medfölja beställningen. Beställningen måste hämtas ut inom 7 dagar från ankomstavisering.
Vid uthämtning på Postkontor eller PostNord-filial ska giltig identitetshandling samt ankomstavisering eller paketets leveransreferensnummer medföras. Beställningen måste hämtas ut inom 7 dagar från ankomstaviseringen.
Leveransmetod och leveransavgifter
Om du bor i Finland kan du välja mellan följande leveranssätt
- Ninja-butiker
- Postens eller Postnords kontor, eller pakettjänst
- Hemleverans med Post eller Postnord
Du kan välja att få din beställning levererad till Postens eller PostNords kontor på den adress du anger. Ninja förbehåller sig rätten att ändra leveranssätt. Kontrollera alla aktuella leveransmetoder och priser på vår webbplats under Leveransmetoder.
Produkterna levereras som en enda försändelse
Ninja kan inte garantera att produkter finns tillgängliga under alla omständigheter. Om en produkt som du har beställt undantagsvis inte finns tillgänglig kommer Ninja att informera kunden och endast leverera de produkter som finns tillgängliga. Ninja återbetalar kunden för betalda produkter som inte levererats.
Ninja kommer inte att skicka några efterleveranser.
Beställningar utanför Finland
Tills vidare levereras beställningar endast till adresser inom EU. Prenumeranterna kan välja mellan olika leveranssätt från Post och PostNord beroende på land.
Betalning
I Ninja.fi:s webbutik kan du betala med flera olika betaltjänstleverantörer:
- Du kan använda någon av följande betaltjänster: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, POP Bank, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Pankki.
- Betalning med kort: Visa, Visa Electron, Mastercard, American Express, Eurocard och Diners Club.
- Betalning med mobil: MobilePay, Transfer, Apple Pay* och Google Pay*.
- Faktura- och avbetalningstjänster: Klarna, Walley, OP Faktura och Flexibilitet.
- Ninja presentkort.
Klarna
Köp nu - betala senare!
Dessa villkor gäller mellan dig och den här butiken där du köper varor, biljetter eller tjänster när du väljer Betala senare.
När du väljer Betala senare erbjuder vi dig möjligheten att betala på förfallodagen, som är 30 dagar från det datum då varan eller biljetten skickas eller det datum då tjänsten eller det digitala innehållet finns tillgängligt för dig. Vi kommer att överföra vår fordran till Klarna Bank AB ("Klarna"). Klarna kommer att skicka dig betalningsinstruktioner via e-post för att betala för ditt köp direkt till Klarna. Om du föredrar att få betalningsinstruktioner per post, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst efter att du har genomfört ditt köp. För kontaktuppgifter och annan information om Klarna, vänligen besök klarna.fi.
Betalningar
Vi debiterar dig en faktureringsavgift på 0 euro. Om fordran inte betalas skickar Klarna en påminnelse, för vilken Klarna tar ut en påminnelseavgift på 5,00 euro. Om fordran trots betalningspåminnelser förblir obetald kan Klarna komma att överföra fordran till en inkassobyrå för indrivning, vilket kan medföra inkassokostnader.
Kreditprövning och behandling av personuppgifter av Klarna
Om du väljer Betala senare som betalningsmetod kommer Klarna att bedöma din kreditvärdighet.
Klarna behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra sina skyldigheter enligt detta avtal och för de andra ändamål som anges i vår integritetspolicy. Integritetspolicyn finns tillgänglig här och på vår webbplats och genom att använda Klarnas tjänster bekräftar du att du har tagit del av Integritetspolicyn. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att identifiera och analysera din kundrelation, göra kreditbedömningar, marknadsföra och utveckla vår verksamhet. Vi kan också komma att överföra dina uppgifter till utvalda parter (t.ex. kreditupplysningsföretag) som kan befinna sig utanför EU/EES. I vårt integritetsmeddelande finns mer information om datadelning, dina rättigheter till dina uppgifter, hur du kan kontakta oss om du har några frågor eller om du vill lämna in ett klagomål till myndigheterna.
Uppdrag eller överföring
Du får inte överlåta eller överföra dina rättigheter eller skyldigheter enligt dessa villkor till någon annan. Vi kan när som helst tilldela eller överföra dessa villkor eller någon rättighet eller skyldighet enligt dessa villkor till en tredje part, förutsatt att villkoren inte blir mindre gynnsamma för dig till följd av detta.
För mer information, vänligen besök Klarnas webbplats: https://www.klarna.com/fi/ehdot/
Walley Faktura/Betalning
Flexibilitet och valfrihet - betala i en klumpsumma eller i delbetalningar, i den takt du själv väljer
Faktura och kontokredit ger dig mer tid att betala för dina köp på nätet. Du kan vänta på att din beställning ska komma fram innan du betalar för den. Du kan betala allt på en gång med en faktura eller i mindre delbetalningar med en checkräkningskredit, så att du kan betala det belopp som passar dig bäst varje månad, fördelat över en period på upp till 36 månader.
Fri betalningstid med faktura - säkert och enkelt att använda
Med en faktura får du alltid 45 dagars räntefri betalningstid för dina köp på nätet. Den långa betalningstiden ger dig möjlighet att kontrollera ditt köp och vid behov returnera det innan fakturan förfaller.
För att utnyttja betalningstiden behöver du ett positivt kreditbeslut, som är lätt att ansöka om vid köptillfället. Du kan ansöka om det om du har fyllt 18 år, har ett finskt personnummer och en stadigvarande officiell hemadress i Finland. Din kredithistoria kommer också att kontrolleras i Bisnode Finland Oy:s register.
Betalningsmetoden kan användas för köp upp till 5 000 euro.
När du har fått ett positivt kreditbeslut och bekräftat köpet får du en faktura för ditt köp via e-post. Om du vill betala din faktura i mindre delbetalningar och med en betalningstid som passar dig bättre (1-36 månader) måste du ingå ett revolverande kreditavtal med Collector Bank AB genom att logga in på Min webbplats på min.walley.fi. Vid undertecknandet av kreditavtalet kommer du att beviljas en kreditgräns som kommer att vara tillgänglig för efterföljande köp i enlighet med kreditvillkoren.
När du har ett giltigt kreditavtal behöver du endast betala det minimibelopp som anges på fakturan du får senast på förfallodagen, men du kan välja att betala ett högre belopp om du vill. Du får sedan ett månatligt kontoutdrag via e-post tills krediten är betald i sin helhet. Om du vill kan du alltid betala tillbaka din kredit i delbetalningar över det minimibelopp som anges på ditt kontoutdrag.
Kreditkostnad och exempel på kredit: Nätbutiken Ninja.fi tillämpar kampanjvillkor med en ränta på 19,2 % per år i nominella termer och en månadsavgift på 2,95 € per månad (3,80 € på första fakturan). Om den beviljade kreditgränsen är 1 000 euro och den utnyttjas i sin helhet för köp i Ninja.fi-webbutiken och krediten återbetalas inom 36 månader, är den effektiva räntan 28,6 %, den totala kreditkostnaden 403 euro, det totala belopp som ska betalas 1 403 euro och antalet delbetalningar 36, med förbehåll för tillämpliga kampanjvillkor. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgade påminnelse- och inkassoavgifter samt dröjsmålsränta.
Kreditvillkor och andra villkor
Utställare av fakturan och krediten är Collector Bank AB, organisationsnummer 556597-0513, registrerad innehavare av varumärket Walley.
Lilla Bommens Torg 11, Box 11914, 404 39. För ytterligare information PÅ www.collector.fi
För fullständiga villkor och information om Walley Faktura och Kontokredit, vänligen klicka på följande länkar:
Detaljerad tjänstebeskrivning: https://www.walley.fi/asiakaspalvelu/
Allmänna villkor för fakturor och kontokrediter: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_FI.pdf
Standardiserade europeiska konsumentkreditvillkor: https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_FI.pdf
Vänligen kontrollera alla giltiga betalningsmetoder på vår webbplats under Betalningsmetoder.
Byte och återbetalning
Beställda produkter har 14 dagars returrätt från mottagningsdatumet. Produkterna måste vara oanvända och i gott skick. Kunden är ansvarig för produktens värdeminskning om den returneras i ett annat skick än originalskicket. Hygienprodukter (t.ex. örhängen i förseglade förpackningar, piercingsmycken) tas inte i retur (Konsumentskyddslagen 6:16§ 3 och 4).
Fri retur från Finland
För att dra nytta av den kostnadsfria returen måste kunden logga in på sitt kundkonto och fylla i returformuläret och använda den returkod som Ninja tillhandahåller. Returinstruktioner och retur-ID kommer att skickas till dig via e-post efter att returmeddelandet har behandlats. Returen kan också lämnas in kostnadsfritt till ett av Ninjas kontor.
Om varukorgens värde är 0€ (noll euro) före leveranskostnader kan kunden inte utnyttja den fria returrätten som Ninja erbjuder, utan kunden står själv för returkostnaden enligt den returmetod som används.
Returer från utlandet
Returer som görs utanför Finland debiteras kunden.
OBS! Ytterligare leveranstjänster återbetalas inte vid retur. Om eventuella rabatter eller kampanjvillkor i ordern inte uppfylls efter returen kommer mellanskillnaden att debiteras vid returen.Exempelvis om den ursprungliga beställningen har överskridit gränsen för fri leverans, men efter returen är värdet på beställningen under gränsen, debiteras leveranskostnaderna för den valda leveransmetoden enligt den vid var tid gällande prislistan). I annat fall kan returnerade försändelser debiteras de faktiska fraktkostnaderna. Omleveransen faktureras med fraktkostnaden enligt gällande prislista. En retur per order är kostnadsfri, därefter debiteras kostnaden för returen enligt gällande prislista.
Ej uthämtad leverans
En outhämtad försändelse är inte att betrakta som en retur enligt KSL. De faktiska leverans- och returkostnaderna för en outhämtad försändelse debiteras i enlighet med vid var tid gällande prislista. För beställningar som hämtas ut i våra butiker debiteras en leveransavgift på 3,90 € om beställningen inte hämtas ut.
Annonsering av produkter
Ninja ansvarar för att varje försändelse kontrolleras noggrant innan den skickas till kunden. Om produkten trots detta är defekt eller felaktig ska felet omedelbart anmälas till Ninjas kundtjänst. Om du vill häva köpet återbetalas betalningen inom 30 dagar från det att Ninja mottagit den felaktiga produkten.
Konsumentskydd
Ninja följer konsumentskyddslagen samt Konkurrens- och konsumentverkets riktlinjer och rekommendationer i all sin verksamhet.
Lösning av tvister
Om en tvist om ett kommersiellt avtal inte kan lösas genom förhandling mellan parterna, kan konsumenten hänskjuta ärendet till Konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi). Innan ärendet hänskjuts till konsumenttvistenämnden bör konsumenten kontakta konsumentrådgivningen vid Registrar's Office (www.kuluttajaneuvonta.fi). Tvister kan också lösas i EU:s ODR-forum: (ec.europa.eu/odr)
Force majeure
Ninja ansvarar inte för försening eller skada som orsakats av hinder utanför Ninjas kontroll och som Ninja inte skäligen kunde ha räknat med eller vars följder Ninja inte kan undvika. Med force majeure avses bl.a. stridsåtgärder, sjukdom hos personal, import- och exportförbud, transportstörningar och pandemier. Om force majeure fortgår i mer än tre månader har både Ninja och kunden rätt att annullera beställningarna utan någon ersättning eller förseningsvite.
Dataskydd och säkerhet
Betalning i Ninja.fi:s webbutik sker med Paytrail, ShopifyPayments eller Klarnas betaltjänster.
Sekretess
Ninja är ansvarig för de personuppgifter som kunden lämnar till Ninja eller som Ninja erhåller i samband med kundens beställning. Ninja kommer att säkerställa korrekt behandling och lagring av kunduppgifter. Uppgifterna används för ingående och genomförande av leveransavtalet, för riktade marknadsföringsaktiviteter som organiseras av Ninja, för insamling av betalningar och för andra situationer relaterade till hanteringen av kundrelationen. Informationen i Ninjas kundregister kommer inte att lämnas ut till tredje part, med undantag för aktiviteter som rör den tekniska hanteringen av onlinebutiken (t.ex. hantering av servern eller e-handelsplattformen). Kunden kan kontrollera de kunduppgifter som Ninja har genom att kontakta kundtjänstavdelningen på följande adress asiakaspalvelu@ninja.fi.
För mer information om Ninjas insamling och lagring av kunddata, vänligen se Sekretesspolicy.
Cookies
Vi använder cookies i vår tjänst. Cookies, som ofta används i webbutiker och andra onlinetjänster, är små identifieringsfiler som överförs från servern till besökarens dator under sessionen. Vi använder cookies för att göra det möjligt för besökaren att flytta från en tjänst till en annan på vår webbplats under en session. Användningen av cookies är inte synlig för besökaren under sessionen och belastar inte besökarens dator.
Åldersgräns
För att handla på nätet måste du vara minst 18 år gammal.